Myxomatose

Myxomatose is een ernstige ziekte waar gelukkig een vaccin voor is. Daarom is het belangrijk om je konijn te laten inenten. Konijnen worden erg ziek van myxomatose en de meeste konijnen overleven de ziekte niet. Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus, dat behoort tot de pokkenvirussen. Er zijn verschillende soorten van dit virus en die kunnen dan ook een verschillend ziektebeeld geven.

Hoe wordt een konijn met het myxomatose virus besmet?

Het virus wordt overgebracht van het ene konijn naar het andere door stekende insecten, zoals muggen en de konijnenvlo. Het is dus mogelijk dat een konijn dat alleen in een ren zit, of zelfs alleen in huis zit, besmet wordt, zonder dat het met andere konijnen in aanraking is geweest.

Het virus kan ook overgebracht worden door direct contact tussen konijnen.

Hoe verloopt de ziekte?

Nadat het virus in de huid komt (door een mug of vlo) of nadat het virus ingeademd is, gaat het virus zich door het lichaam verspreiden via de bloedbaan. Via de bloedbaan komt het virus bij verschillende organen en de huid. In de huid ontstaan zwellingen, dit worden myxomen genoemd. De symptomen zijn:

• Zwellingen en korsten ter hoogte van oogleden, oren, neus, geslachtsstreek
  • Ooguitvloei en neusuitvloei, dit kan pussig zijn
  • Koorts
  • Verminderde eetlust en lusteloosheid
  • Benauwdheid

Sterfte

De ziekte treedt meestal op in het voorjaar en najaar, wanneer de stekende muggen actief zijn. We zien tijdens deze periode ook veel wilde konijnen met myxomatose en het is nog steeds een ziekte die veel voorkomt.
Er is ook een vorm waarbij de typische zwellingen niet ontstaan, maar waarbij alleen ademhalingsproblemen ontstaan. Deze vorm wordt overgedragen door contact tussen konijnen.

Behandeling van myxomatose

Er bestaat geen geneesmiddel tegen het myxomatosevirus. Vermoedt u dat uw konijn myxomatose heeft, zonder het dan zo snel mogelijk af van andere konijnen. Bij de behandeling van een konijn met myxomatose is het belangrijk om het dier zo goed mogelijk te ondersteunen. Dit doen we op de volgende manier:

• Zorg voor een comfortabele warme omgeving, eventueel met kruik of warmtelamp
  • Als het konijn niet zelf eet, zullen we meerdere keren per dag voeding toe moeten dienen. Dit kan door middel van zachte voeding, wij gebruiken hiervoor Critical care®. Dit is een poeder waarvan met water een dikke pap wordt gemaakt. Dit kan op een schaaltje gegeven worden, maar meestal is het nodig om dit met een voederspuit in de mond toe te dienen. Een konijn is heel stressgevoelig, dus doe dit kalm en voorzichtig zodat het konijn zich niet kan verslikken. Voedingsschema Critical care®: 50ml per kg lichaamsgewicht verdeeld over 6 maaltijden.
  • Infuus: ter ondersteuning wordt een onderhuids vocht infuus gegeven
  • Antibiotica: in de meeste gevallen zijn er bijkomende infecties aanwezig en ontstaat er een longontsteking die behandeld moeten worden met antibiotica
  • Pijnstillende en ontstekingsremmende medicijnen
  • Andere medicatie: medicatie voor het maagdarmstelsel, oogzalf, vitamines

Hoe kun je myxomatose voorkomen?

• Jaarlijkse vaccinatie
    Beschermen tegen muggen door middel van horren of gaas en beschermen en behandelen van  vlooien. Beschermen tegen contact met wilde konijnen
  • Goede hygiëne

Indien u denkt dat uw konijn mogelijk myxomatose heeft, neem dan direct contact met ons op. Hoe sneller de behandeling gestart wordt des te groter de overlevingskans! Mocht u nog vragen hebben over myxomatose bij het konijn, neem dan gerust contact met ons op.