Baarmoedertumoren

Natuurlijk wil je voorkomen dat jouw konijn kanker krijgt. De meest voorkomende kanker bij vrouwtjeskonijnen is een baarmoedertumor.  Bij 50% tot 80% van de vrouwtjeskonijnen ouder dan 4 jaar ontstaat baarmoederkanker. Wij adviseren daarom om je vrouwtjeskonijn zo snel mogelijk te steriliseren, dit kan al vanaf 6 maanden. Door konijnen op jonge leeftijd te steriliseren kunnen baarmoedertumoren voorkomen worden! Andere voordelen van sterilisatie zijn de preventie van andere aandoeningen van de baarmoeder, zoals baarmoederontsteking (pyometra) en cysten en van melkkliertumoren.

Hoe ontstaan baarmoedertumoren bij konijnen?

Het baarmoederslijmvlies bij het konijn is erg actief en het verandert met de leeftijd. Deze veranderingen kunnen leiden tot het ontstaan van tumoren. Adenocarcinoma is de medische term voor een kwaadaardige tumor uitgaande van het klierweefsel van de baarmoeder.

De tumor kan in de omliggende weefsel groeien, zoals in het buikvlies. Tumorcellen kunnen via het bloed door het lichaam verspreid worden en zo uitzaaiingen (metastasen) veroorzaken. Dit gebeurt meestal binnen 1-2 jaar. Uitzaaiingen komen voor in de longen, lever en soms in de botten en in de hersenen.

Hoe weet ik of mijn konijn een baarmoedertumor heeft?

In eerste instantie, als het gezwel nog klein is, merkt u meestal niets aan het konijn. De eerste tekenen zijn bloed bij de urine en bloederige vaginale uitvloeiing. In een later stadium wordt het konijn sloom en vermagert.

– bloed bij de urine of bloederige urine
– bloederige, slijmerige vaginale uitvloeiing
– sloomheid
– vermageren
– verminderde eetlust
– tandenknarsen (kan een uiting van pijn zijn)
– benauwdheid of kortademigheid bij uitzaaiingen in de longen

In veel gevallen kunnen we door de buik goed door te voelen (palperen) een massa voelen. Door middel van een echografie van de buik kunnen we beoordelen of de massa uitgaat van de baarmoeder. Met een buikecho kunnen ook de rest van de organen (o.a. de lever) bekeken worden en kunnen we zien of er vocht in de buikholte zit. Röntgenfoto’s van de borstholte worden gemaakt om te kijken of er uitzaaiingen aanwezig zijn in de longen.

De behandeling

Als de tumor zich beperkt tot de baarmoeder, kan de baarmoeder operatief verwijderd worden. Als er op het moment van de diagnose uitzaaiingen aanwezig zijn, kunnen we niet meer opereren. Het is dan zaak om het konijn zo goed mogelijk te ondersteunen met medicijnen of in te laten slapen als het veel pijn lijdt.